Januari 2013

Als 4 bestuursleden genieten van de ski sport in Oostenrijk valt de echte eerste kou van deze winter Nederland binnen in het weekend van 12 /13 januari. Echter valt er op maandag en dinsdag veel sneeuw wat niet bevordelijk is voor de ijsvloer. Op woensdagavond  16 en donderdag 17 januari heeft de Zwammerdamse brandweer met man en slang de ijsbaan behandeld om tot een beetje ijsbaan te komen.

Op vrijdagavond de 18e komen de rayonhoofden bijeen en wordt besloten de baan nog niet te openen. Op zaterdag middag  is de ijsvloer goed genoeg en besluiten we toch dat de baan op zondag 20 januari vanaf 10.00 uur opengaat. Ondanks de snerpende koude wind en de sneeuwval wordt het op de ijsbaan zondag lekker druk en draait de kantine als vanouds. Ook zondagavond zijn we open en komen er circa 50 man/vrouw  schaatsen. Op maandag ligt er veel sneeuw op de ijsbaan, met onze tractorveger en sneeuw opruimmachine wordt de ijsbaan weer sneeuwvrij gemaakt. ’s Avonds is het gezellig druk en niet zo koud als zondag.

Het voltallige bestuur is tot 24:00 uur bezig met baanonderhoud en samenstelling van het programma voor de komende dagen. Dinsdagavond is het topdrukte. Alle banen in de omtrek zijn of dicht of slecht ijs. Op woensdagmiddag en ochtend bezoeken de scholen onze baan en is het gezellig druk, in de polder is er niet meer te rijden vanwege het slechte ijs. ’s Avonds is het bijna net zo druk als de avond ervoor, het ledenaantal loopt snel op richting de 600! Nadat de baan is geveegd komt de Zwammerdamse brandweer de ijsbaan voorzien van een nieuwe laag water, zodat de ijsvloer er donderdagochtend als nieuw bij ligt. De mooiste ijsbaan van de regio!

Op vrijdagavond worden de traditionele clubkampioenschappen voor senioren gehouden en op zaterdag ochtend met zware sneeuwval genieten circa 60 kinderen t/m 12 jaar van hun clubkampioenschap. Op zaterdagavond is de gekostumeerde fakkeloptocht waaraan vele kinderen en 1 volwassene deelnemen. Het werd een als vanouds daverend spektakel met medewerking van het blazerensemble van Wilhelmina. De jury, bestaande uit Petra Regtvoort, Selma Uittenbogaard en Rina de Leeuw, konden moeilijk beslissen wie uiteindelijk tot de prijswinnaars werden uitgeroepen. In de nacht naar zondag treed snel met behulp van regen de invallende dooi in en is het ijs snel verdwenen. Daarna volgen nog enkele winterse perioden, zelfs t/m eind maart echter niet voldoende om onze prachtige ijsbaan te openen.