EEN NATUURIJSBAAN AAN DE KORTSTEEKTERWEG IN ZWAMMERDAM

De ijsvereniging  is opgericht in 1887 en vierde in 2012 haar 125-jarig bestaan. Het doel van de vereniging was – en is nog steeds –  in de eerste plaats te zorgen voor een goede ijsbaan op het land nabij de Dikke Molen in Zwammerdam.

De Zwammerdamsche IJsclub heeft op 13 december 2013 uit handen van wethouder Du Chatinier een Koninklijke Erepenning ontvangen, omdat zij al 125 jaar als vereniging met veel vrijwilligers de ijspret faciliteren.

“Een vereniging bestaande uit vrijwilligers,
al 125 jaar lang in het hart van de samenleving,
in staat om ijspret te faciliteren.”

Dit alles is door de jaren heen verwezenlijkt door de inzet van veel vrijwilligers. In een prachtige omgeving zijn zij heel inventief in staat om een stuk agrarische grond onder water te zetten. Hierdoor ontstaat een prachtige natuurijsvloer waar mensen uit de wijde omgeving gebruik van maken.

Vaak gebruiken mensen de ijsbaan ook als vertrekpunt voor het maken van toertochten. Vanuit het clubgebouw worden de schoenen met de schaatsen gewisseld, om daarna gelijk het ijs op te kunnen. Indien de omliggende wateren nog niet bevroren zijn, biedt de Zwammerdamsche IJsclub vaak uitkomst, omdat deze dan wel natuurijs heeft.